Press "Enter" to skip to content

Dieta na reumatyzm

Odpowiednie dieta to podstawa zdrowego życia. Stosowana jest ona profilaktycznie w przypadku wielu chorób oraz towarzyszy poszczególnym schorzeniom na etapie ich leczenia. Nie inaczej jest w przypadku chorób reumatycznych. W ich przypadku dieta odgrywa niezwykle istotną rolę. Bardzo często stosowana jest ona zamiast leków np. obniżających poziom kwasu moczowego w organizmie pacjenta. Co więcej, dieta na reumatyzm to również ta niskokaloryczna, czyli odchudzająca. Zbędne kilogramy to bowiem największy wróg osób chorujących na reumatyzm. Zobacz co jeść, a czego unikać zmagając się z chorobami reumatycznymi.

Dieta na reumatyzm – czy taka istnieje?

Dieta w leczeniu chorób reumatyzmu jest niezwykle ważna. Opiera się na spożywaniu niskokalorycznych potraw, które nie zawierają substancji produkujących kwas moczowy. O tym, czy dieta będzie głównym elementem leczenia artretyzmu, czy też będzie wspomagana środkami farmakologicznymi, decyduje lekarz po badaniu i postawieniu diagnozy. W zależności od stanu chorego dieta może obejmować tylko wyeliminowanie produktów zawierających substancje podwyższające kwas moczowy w organizmie lub też dodatkowo wspomagać gubienie zbędnych kilogramów.

W przypadku typowych chorób reumatycznych, które objawiają się stanami zapalnymi znajdującymi się w stawach, zadaniem diety jest zmniejszyć dolegliwości bólowych, poprzez wyciszenie zmian chorobowych. Należy jednak zaznaczyć, że sama dieta na reumatyzm nie cofa choroby i z niej nie leczy. Łagodzi jedynie jej objawy, co znacząco wpływa na podwyższenie komfortu życia chorego.

Co powinny jeść osoby chore na reumatyzm?

Dietę na reumatyzm  zaleca lekarz. To on mówi dokładnie co można, a czego nie można jeść. Najczęściej standardowe diety na reumatyzm zawierają dużo warzyw owoców i nabiału. Oprócz tego  ważnymi elementami jadłospisu są kwasy omega 3, cynk i witaminy zwłaszcza te z grupy A, C, D oraz E. Dieta bogata w te produkty powstrzymuje postępowanie choroby reumatycznej, czyli niszczenie stawów, łagodzi dolegliwości bólowe, a także ma zbawienny wpływ na cały organizm. Produkty wkomponowane w dietę na reumatyzm to te bogate w bioflawonoidy, które opóźniają proces starzenia się i poprawiają samopoczucie. W diecie na ból stawów zaleca się spożywanie m.in. marchewki, pietruszki, pora, buraków, dyni, sałaty, kapusty pekińskiej, brokułów, brukselki, kapusty pekińskiej, selera, awokado, cytrusów, czarnej porzeczki, jagód, borówek, warzyw strączkowych. Warzywa najlepiej jeść surowe skropione sokiem z cytryny lub olejem rzepakowym. Lekarze zalecają, aby zjeść co najmniej 4-5 porcji (jedna porcja to filiżanka) warzyw lub owoców.

Oprócz jarskiej diety warto również spożywać ryby morskie. Dobrym wyborem będzie tuńczyk, łosoś, mintaj, morszczuk, dorsz, makrela, śledź czy sardynki. Ryby te bogate są w ważne kwasy omega 3. Mają też właściwości przeciwzapalne, co zmniejsza ból oraz może skracać czas trwania porannej sztywności stawów u chorych. Ryby należy jeść 2-3 razy w tygodniu, jedna porcja powinna zawierać 150 gram. Źródłem kwasów omega 3 jest również olej lniany, rzepakowy oraz oliwa z oliwek. Produkty te również są zalecane w przypadku reumatyzmu.

Dieta na reumatyzm – czego nie jeść?

Dieta na reumatyzm to nie tylko produkty, które powinno się jeść, ale i te, których koniecznie trzeba unikać. Niektóre ze składników spożywczych są bowiem bardzo trudno przyswajalne w organizmie, a dodatkowo przyczyniać się do nasilenia dolegliwości bólowych. Do takich zalicza się wszystkie podkuty bogate w kwas szałwiowy, czyli szpinak, płatki owsiane oraz żurawina. Mogą one negatywnie wpływać na stan kości i stawy, co w przypadku chorób reumatycznych powoduje powstawanie dolegliwości i obniżenie codziennego komfortu. Przy spożywaniu dużej ilości kwasu szczawiowego bóle mogą się nasilać. Podobnie jest po jedzeniu dużych ilości roślin psiankowatych, czyli ziemniaków oraz pomidorów.

Jadłospis osoby chorej na reumatyzm nie powinien zawierać również zbyt dużych ilości mięsa, szczególnie tego tłustego. Ono również nasila dolegliwości bólowe, a także utrudnia wchłanianie się pożądanych przez organizm substancji. W jadłospisie na reumatyzm najlepiej uwzględnić mięsa zawierają mało kalorii, czyli te gotowane i chude. Nie tylko będą one łagodzić stany bólowe, ale i zapobiegną przybieraniu na wadze. Należy pamiętać, że dieta niskokaloryczna w leczeniu chorób reumatyzmu jest bardzo ważna. Nadwaga powoduje, że stawy szybciej się niszczą, w efekcie czego pacjent staje się niesamodzielny ruchowo.

Osoby chore na reumatyzm powinny unikać również kwasów omega, które są prozapalne. Znajdują się one głównie w oleju słonecznikowy, solowym i kukurydzianym. Spotkać można go w kwasie arachidonowym.

Kolejnymi produktami, które można wykluczyć z diety na reumatyzm, są:

  • pieczywo pszenne, makarony i kasza manna, która zawiera gluten,
  • mocna kawa, herbata i alkohole – utrudniają one przyswajanie wapna,
  • sól i produkty wysoko przetworzone np. zupy i dania z proszku, fast foody, chipsy, zawarte w nich konserwanty zwiększają wydalanie z organizmu wapnia.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

One Comment

  1. Na Zdrowie Na Zdrowie 15 stycznia 2018

    Bardzo ciekawie napisane. Cieszy również fakt, że aktualnie świadomość zdrowego żywienia zdecydowanie rośnie. Miejmy nadzieje, że trend ten się utrzyma. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *